Verhaal

Lab in de kinderschoenen

Leestijd: 3 minuten
Vincent de Wit

Vincent de Wit is tweedejaars student Associate degree (Ad) Maintenance & Mechanics en werkt mee aan het opzetten van een Fuels & Lubricants Research Lab op RDM. Deze uitdaging ging hij aan met nog twee andere hbo’ers en twee mbo’ers in samenwerking met het bedrijf Chevron Oronite. Het project staat nog in de kinderschoenen; momenteel zijn ze bezig met het plan van aanpak voor de verhuizing van de testcel. Hiervoor heeft Vincent mbo algemeen operationeel technicus gedaan. Als hij klaar is met zijn Ad wil hij nog Werktuigbouwkunde gaan studeren. Na zijn tweede jaar te hebben afgerond, kan hij in het derde jaar instromen.

Projectleider

Ik heb me aangemeld om projectleider te zijn, want ik had het nooit eerder gedaan. Maar het is leuk om te doen, je kunt je eigen richting geven aan het project. Je moet constant op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en de communicatie. Daardoor zit je er helemaal in.

Zelf uitzoeken

Het project duurt bij elkaar drie jaar en is opgedeeld in stukken van een half jaar. Wij zijn de kick-off van het project, waarin het plan van aanpak wordt gemaakt om de testcel te verplaatsen van Chevron naar RDM. Dat vergt veel planning en inventarisatie en is leuk om te doen, want alles is nog nieuw en je moet het zelf uitzoeken. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor het bedrijf. Het is een gelijkwaardige samenwerking waar we allemaal van leren.

Mbo-hbo

We zijn met z’n vijven: drie hbo’ers en twee mbo’ers. Het samenwerkingsverband tussen Hogeschool Rotterdam en Techniek College Rotterdam is opgezet om studenten alvast voor te bereiden op het bedrijfsleven. Ik heb zelf ook mbo gedaan en mijn ervaring is toch dat mbo’ers vaak praktijkgericht zijn en hbo’ers theoretischer onderlegd. Laat deze fase nu net vol zitten met documentatie en inventarisatie. Gelukkig kunnen we hun praktische ervaring goed gebruiken om te kijken naar de mogelijkheden bij het demonteren en verplaatsen van de motor. Zij weten tenslotte beter hoe een motor in elkaar steekt. Zo ‘proeven’ mbo-studenten meteen van het hbo en kunnen ze kijken of het hen bevalt. Wij (de hbo’ers) leren daarentegen leidinggeven binnen een groep en structuur geven aan het project.


Goede begeleiding

Emile Jackson en Hidde Kolkman van Chevron hebben het project opgezet, zij zijn onze opdrachtgevers. Daarnaast helpen de docenten, meneer Blank en meneer Starmans, ons met de verslaglegging, daar kunnen we alles aan vragen.

1969

We hebben ons verkeken op de hoeveelheid tijd en werk die bij het project komt kijken en verwachtten meer gedigitaliseerde informatie. Er lagen allerlei boekwerken en mappen over de installatie die teruggaan tot wel 1969. Daar hebben we een aantal keren doorheen moeten spitten om het belangrijkste eruit te halen. Gelukkig kregen we hulp van procesoperators om te bepalen wat nog relevant was en wat niet.

De juiste richting

We zijn we al drie keer van richting veranderd, omdat het elke keer niet wilde lukken. Hierdoor verloren we kostbare tijd. We hadden te maken met meerdere factoren: er moet worden gekeken naar de veiligheidseisen bij Chevron, naar de transporteisen, het regelen van transport en een demontageplan. We moesten eerst gaan kijken: welke werkzaamheden zijn er precies nodig en welke veiligheidseisen horen daarbij?

We worden erg goed begeleid, ook tijdens de uitdagende momenten. Daarom ben ik er van overtuigd dat we toch tot een eindresultaat komen!

Veiligheidseisen

Bij andere projecten was het zo dat je veiligheidseisen kon Googelen en in je verslag kon zetten. Maar in dit geval zijn het specifieke eisen die persoonlijk geïnventariseerd moeten worden door professionals te interviewen. De grootste uitdaging is om contact te onderhouden met iedereen. Er is een heel team voor nodig om aan alle eisen te komen. Hiervoor hebben we de veiligheidsspecialist van Chevron, verschillende procesoperators en transportbedrijven om advies gevraagd over het transporteren van de installatie. Dit project duurt een half jaar en we hebben maar een of twee dagen per week beschikbaar. Dus als je met al die mensen een afspraak wilt maken, moet je een aantal weken vooruit gaan plannen en je aan die strakke planning houden.

Overdracht

Na ons komt er een andere groep studenten die met het project verder gaat. De grootste uitdaging zit hem in de overdracht aan hen. Juist hiervoor is het belangrijk dat we alles goed hebben gedocumenteerd. Alleen dán kunnen ze het project probleemloos vervolgen.

Maintenance & Mechanics

Wil je meer weten over de opleiding Associate degree Maintenance & Mechanics?

Bezoek de website van Hogeschool Rotterdam

Op de foto v.l.n.r.: Vincent de Wit, Hidde Kolkman, Emile Jackson, Max van Slobbe, Marnix van der Ven, Martijn Bijl, Giovanni Wouters

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief