Verhaal

Mensloos navigeren

Leestijd: 2 minuten
Ronald Dingemanse

Ronald Dingemanse is als elektrotechnicus en consultant al 35 jaar bezig met innovaties voor de scheepvaart. Begonnen bij Van Rietschoten & Houwens, de voorloper van zijn huidige werkgever RH Marine, is hij geen onbekende op het RDM-terrein. Zo was hij betrokken bij de bouw van (de systemen voor) de Walrus-klasse onderzeeboten bij de RDM. RH Marine verzorgt de elektrotechniek, navigatieapparatuur, automatisering en systeemintegratie van schepen en is hoofdpartner van het Aquabotsproject. Iedere donderdag is Ronald op RDM te vinden, waar hij studenten begeleidt die werken aan hybride voortstuwing en autonoom varen.

Onderwijsritme

Ik ben nu anderhalf jaar hier en het blijft een inspirerende omgeving. Door samenwerking met het onderwijs kunnen wij kennismaken met goede studenten en onze potentiële nieuwe werknemers. Wel moet ik nog steeds wennen aan het onderwijsritme; de semesters, telkens nieuwe groepen studenten, het start- en stopkarakter. Dan is het fijn en belangrijk als er student-assistenten zijn die blijven en de rode draad van het project bewaken.

Mensloos navigeren

We laten de studenten nu dingen uitzoeken die over 5 tot 10 jaar geld moeten opbrengen. Betekent autonoom varen dat we aan boord helemaal geen mensen meer nodig hebben, dat er niemand op de radar kijkt, dat we mensloos navigeren? In de toekomst varen schepen emissiearm; hoe neem je bijvoorbeeld waterstofgas mee aan boord en zet je dit om in elektriciteit? En hoe zit het met de wet- en regelgeving? Allemaal vragen waar we nu nog geen antwoord op hebben en waar we diverse disciplines voor nodig hebben. Daarom is het belangrijk al in de vraagstelling van een project samen te werken.

Scheepsbrug

Afgelopen semester is een groep studenten er in geslaagd de afgedankte scheepsbrugsimulator weer werkend te krijgen. Het was een hele stille groep, maar heel gedreven en ze kregen wel voor elkaar wat de vorige groep niet was gelukt. Door dit soort projecten wordt het kaf van het koren gescheiden.

Niet met elektrotechniek

Studenten Technische Informatica gaven hun eindpresentatie en sloten die af met de stelling dat je beter niet met studenten Elektrotechniek kunt samenwerken. Dan heb je het echt niet begrepen. Je bent met automatisering bezig en dat is per definitie multidisciplinair. Er zijn allerlei aspecten waarmee je rekening moet houden, dus je moet over je eigen grenzen heen kijken. Je hebt elkaar nodig, je kunt het niet alleen. Dit geldt ook voor je bedrijf trouwens; wij moeten ook met andere bedrijven samenwerken.

Een schip is net een varend dorp. Op het water ben je afgezonderd van de rest van de wereld, dus moet je alle faciliteiten aan boord hebben. De integratie van de diversiteit aan techniek die je hiervoor nodig hebt, verveelt nooit.

Liever techneut dan manager

De hbo-techniekopleidingen zijn tegenwoordig heel breed en leggen te veel de focus op niet-technische aspecten. Maar ik heb liever een goede techneut dan een manager. Daaraan is een tekort, dus díe moet je opleiden. Niet iedereen kan universeel zijn, we hebben juist specialisten nodig. We willen ook graag meer mbo’ers inzetten. Het loopt vaak mis op het maakaspect, dat heeft de gemiddelde hbo’er te weinig.


Meer projectmedewerkers over de Aquabots

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

RH Marine

Wil je meer weten over RH Marine?

Bezoek de website van RH Marine

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief