Verhaal

Uitdagende projecten

Leestijd: 3 minuten
Peter Verheijen in gesprek met student

Peter Verheijen is regisseur bij RDM CoE binnen het thema Next Port Industry. Hij is de ‘verbindingsofficier’ tussen het onderwijs en onderzoek van Hogeschool Rotterdam en het maritieme bedrijfsleven. Verder bewaakt hij de voortgang van projecten zoals Aquabots en is hij betrokken bij de opzet en exploitatie van faciliteiten als het Aqualab (waterloopkundig laboratorium), het Aquabot Control Center (scheepsbrugsimulator) en de Dronehaven. Ook werkt Peter als beleidsadviseur en projectcoördinator voor het Rotterdam Mainport Institute en was hij de afstudeerbegeleider van Jan Scholtens.

Enthousiasmeren

Mijn taak is het enthousiasmeren van alle partijen om projecten van de grond te krijgen rond de vragen van nu en de nabije toekomst. We spelen in op wat er leeft bij bedrijven, maar ook op de behoeften van de (maritieme) opleidingen van de hogeschool. De focus ligt daarbij op autonoom varen, elektrificatie, alternatieve brandstoffen en de toepassing van nieuwe duurzame materialen.

Waar naartoe?

Wat ik geleerd heb in het Aquabotsproject is dat het belangrijk is om heel specifiek en scherp de toepassing te definiëren. Er is vraag naar autonoom varen, maar de ‘waartoe vraag’ is minstens net zo belangrijk. We kunnen autonoom varen, maar welk doel, welke toepassing heeft het vervolgens? Dat heeft implicaties voor de projectomschrijving.

Autonoom varen is de toekomst, hoe dat er straks precies ook uit zal zien met betrekking tot de risico’s en menselijk handelen hierin. Ik durf te stellen dat wij qua technische ontwikkelingen met onze Aquabots in de voorhoede daarvan zitten. De samenwerking tussen mens en machine verdient nog wel extra aandacht, zeker in de overgangsfase naar autonomie.

Uitdagende projecten

De projecten die wij hier draaien zijn uitdagend en vragen veel van je. Daarom zoeken we enthousiaste studenten die van aanpakken weten. Geen meelopers, maar jongens en meiden die initiatief nemen en fouten durven maken. Dát is innovatie, daar leer je van en kom je verder mee. Het is hetzelfde als werken op een schip; ook daar moet je je verantwoordelijkheid nemen – zeker in verband met de veiligheid.

Veiligheid voor alles

Vanuit mijn vorige functie als projectleider bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid heb ik onderzoek gedaan naar ernstige voorvallen met schepen zoals bijvoorbeeld de Costa Concordia. De dingen die ik daar geleerd heb passen we nu ook toe op onze Aquabots, zoals compartimentering en het modulair opbouwen van de bootjes. Ook houden we ons bezig met systemen voor ‘collision avoidance’, het voorkomen van aanvaringen met autonome vaartuigen, en drenkelingendetectie.

Dronehaven

Met de Dronehaven – een voor de scheepvaart afgesloten gedeelte van de Dokhaven van RDM – hebben we een unieke faciliteit in handen. Hier kunnen wij onze Aquabots in open water testen. En niet alleen wij; deze faciliteit is ook te gebruiken door andere maritieme partijen. De opening tijdens de Wereldhavendagen van 2016 was echt een hoogtepunt voor mij. De symbolische sleutel die we toen kregen is meegenomen door onze vorige directeur, maar gelukkig hebben wij de reservesleutel!

Krijgertjes

Het is mooi om te zien hoe wij met allerlei krijgertjes en een beperkt budget een state-of-the-art faciliteit hebben kunnen realiseren. Een oude scheepsbrugsimulator van RH Marine en oude monitoren van CMI (een instituut van Hogeschool Rotterdam) zijn door een paar studententeams omgebouwd tot het Aquabot Control Center, waarmee we onze drones niet alleen in het Aqualab, maar ook in de Dronehaven kunnen aansturen. Komende studententeams gaan deze faciliteit nog verder doorontwikkelen.


Meer projectmedewerkers over de Aquabots

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

Verwachtingenmanagement

Management van verwachtingen is ook belangrijk in mijn functie en in onze projecten. Die moeten leuk en uitdagend genoeg zijn voor studenten en docenten, anders doen ze niet mee. En ze moeten iets toevoegen aan het reguliere onderwijs uiteraard. Richting bedrijven is er het gevaar dat we teveel willen ‘pleasen’ vanuit het onderwijs. We kunnen heel veel, maar het blijven studenten waar we mee werken en dat zijn nog geen professionals. We kunnen een grote inzet garanderen, maar nooit 100% resultaat. Gelukkig zien bedrijven steeds meer het nut van directe samenwerking met studenten in.

We hebben allemaal bootjes waar niemand in kan, maar we hebben nu ook een roeiboot aangeschaft waarmee we autonoom varen gaan testen. Daar kunnen drie mensen in. Hopelijk dobberen zij straks niet stuurloos rond, midden op de Maas!

Onderzoek

De samenwerking met lectoren van het Kenniscentrum Duurzame HavenStad is erg goed. Er is een groot verschil tussen puur theoretisch en praktijkonderzoek. Gelukkig zien we die twee steeds vaker hand in hand gaan, waarbij ook de feedback van studenten uit de praktijk van een project meegenomen wordt in het onderzoek. De kwaliteit van het onderzoek neemt hierdoor alleen maar toe.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief