Verhaal Next Port Industry Studenten

De innovatie van Pim Koolmees

Leestijd: 1,5 minuut

Innoveren is leren en leren is (jezelf) innoveren. In deze rubriek stellen we vijf vragen aan een student, docent, onderzoeker of ondernemer die meewerkt aan één van onze projecten. Aan welke innovatie werken ze en wat hebben ze er van geleerd?

Hallo, wie ben jij?

Ik ben Pim Koolmees (op de foto de derde van links), vierdejaars student Werktuigbouwkunde. Tijdens mijn minor Mechatronica werk ik – samen met drie andere studenten – aan dit project binnen Aquabots; de voortstuwing van een kleine catamaran.

Aan welke innovatie werk je?

We werken aan de aandrijving van een kleiner model catamaran. Er is al eens een catamaran gebouwd met een grote buitenboordmotor. Deze was echter te groot om te testen in het Aqualab op RDM. De afmetingen van de boot zelf waren te groot en ook de buitenboordmotor lag veel te diep. Om toch binnen te kunnen testen, is er een kleinere catamaran gebouwd. Deze heeft ook aandrijving nodig. Voor deze versie moet de aandrijving dus geschaald worden of desnoods helemaal omgegooid, als dit beter blijkt te zijn.

Met wie werk je samen?

Aan dit project werk ik samen met twee medestudenten van de opleiding Werktuigbouwkunde en één van de opleiding Maritiem Officier. Verder Tijmen van Ravesteijn als begeleidend docent, Peter Verheijen van RDM CoE, instructeur Jan Scholtens, Ronald Dingemanse van RH Marine en Peter van der Klugt van PK Marine.

Waar ben je nu mee bezig?

Momenteel zijn we bezig met het uitwerken van het detailontwerp van het gekozen concept. Hierbij worden de sensoren (encoder, volt- en ampèremeter) geplaatst op de juiste plekken, zodat de hoek van de stappenmotor gecontroleerd kan worden en ook de stuwkracht van de thruster. Ook moet er een bevestiging zijn op de achterkant van de boot. De aandrijving moet behalve sturen en voorstuwen deze ook controleren. Op deze manier ontstaat er communicatie over en weer tussen de catamaran en de user interface. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de boot autonoom kan varen en moet deze dus continu terugkoppelen.

Wat heb je tot nu toe geleerd?

Ik heb geleerd dat je bij boten goed op meerdere aspecten moet letten. Gewicht dat achterop wordt geplaatst, moet ook weer gecompenseerd worden aan de voorkant. Dit gewicht is er dus twee keer en moet daarom zo laag mogelijk blijven. Ik heb ook geleerd dat je niet moet aarzelen om de experts om hulp te vragen. Weet je iets niet, leg de vraag gewoon voor aan de ondernemers/experts. Zij weten ook niet altijd direct het antwoord, maar al sparrend kom je wel samen tot een conclusie.


Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief