Verhaal Next Port Industry Studenten

De innovatie van Djordy van Ringelesteijn

Leestijd: 1,5 minuut

Innoveren is leren en leren is (jezelf) innoveren. In deze rubriek stellen we vijf vragen aan een student, docent, onderzoeker of ondernemer die meewerkt aan één van onze projecten. Aan welke innovatie werken ze en wat hebben ze er van geleerd?

Hallo, wie ben jij?

Mijn naam is Djordy van Ringelesteijn (op de foto rechts vooraan), ik ben vierdejaars student Werktuigbouwkunde. Tijdens mijn minor Mechatronica werk ik, met nog drie andere studenten, aan een Indoor Positioning System.

Aan welke innovatie werk je?

We werken aan een Indoor Positioning System (IPS) voor Aquabots, dat in potentie gebruikt kan worden om deze kleine vaartuigen zelfstandig te laten varen in sloten en smalle kanalen – of natuurlijk indoor, zoals in het Aqualab op de RDM.

Met wie werk je samen?

Ik werk samen met nog een andere student Werktuigbouwkunde, een student Technische Informatica en een student Maritiem Officier – dus vanuit meerdere vakgebieden. Daarnaast doen we dit natuurlijk voor Hogeschool Rotterdam/RDM CoE en werken we ook samen met RH Marine, PK Marine en Innoship Engineering.

Wat hebben jullie gedaan?

We hebben een prototype IPS gemaakt dat werkt op basis van UWB (Ultra Wideband). Het doel van dit project was om zo nauwkeurig mogelijk de plaats van een vaartuig te bepalen. Hierbij zijn omgevingsinvloeden een probleem. Zo was er veel metaal en veel ruis van wifi-netwerken. Daarom hebben wij gekozen voor UWB; dit werkt op een andere frequentie, waardoor er geen interferentie ontstaat. Ook is er een filter toegepast om de positie accurater te maken en wordt er gebruikgemaakt van een inertial sensor op het vaartuig. Deze zorgt ervoor dat de hoek waaronder de boot staat bepaald kan worden. Hierdoor kan met een algoritme elke willekeurige plaats op de boot bepaald worden. Voor de communicatie naar de kant maken we gebruik van wifi, hierbij is er geen interferentie. Uiteindelijk hebben we een nauwkeurigheid bereikt van 20 cm, wat nog op verschillende manieren verbeterd kan worden.

Wat heb je geleerd?

Tijdens dit project heb ik eigenlijk voor het eerst samengewerkt met studenten van andere opleidingen. Dit was erg leuk en leerzaam én hierdoor komt zo’n project ook dichter bij de werkelijkheid.


Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief