Story

Het werkt pas als je het samen doet

Wim Scheper overlegt met groep studenten

Wim Scheper werkt als docent Maritieme Techniek (voorheen Scheepsbouwkunde) bij het Rotterdam Mainport Institute, een samenwerking tussen de STC Group en Hogeschool Rotterdam. Hij is al zes jaar betrokken bij het project Aquabots, waarin hij studenten van zijn eigen opleiding, maar ook die van andere, begeleidt.

Coach

Een project als Aquabots doe je echt samen met een student. Het is niet de traditionele docent-studentrelatie; je staat naast elkaar, je bent eigenlijk collega’s. Als docent ben je meer coachend en begeleidend bezig dan alleen beoordelend. En je leert zelf ook veel in zo’n project.

Half jaar

Studenten zijn maar een half jaar bij ons en dat is best kort. Ze hebben eerst tijd nodig om zich de basiskennis van het project eigen te maken en te wennen aan het samenwerken met andere disciplines. Het project moet zo eigenlijk iedere keer van voren af aan beginnen. Daarom gaan we ze nu meer ‘bouwstenen’ aanreiken; een Aquabot als modulair concept. Dat scheelt tijd en zo kunnen we het project ook sneller verder brengen.

Te theoretisch

Elke opleiding moet met de tijd en de wensen vanuit het werkveld meebewegen, ook als dat consequenties heeft voor het onderwijsprogramma. Veel collega’s zijn onvoldoende op de hoogte van wat er speelt en kijken niet verder dan hun eigen werkveld. Het is juist goed om open te staan voor ideeën uit andere hoeken, om te kijken hoe je deze binnen je eigen werkgebied kunt toepassen. Ook de studenten van nu zijn te theoretisch, het moet praktischer. Hier komen ze erachter: “Hé, het moet ook werken”. Die praktijkgerichte structuur kunnen wij ze hier bieden.

Interdisciplinair

Studenten leren hier met anderen samenwerken. En ze komen er achter dat ze niet alles op hun eigen manier kunnen doen. De projecten zijn interdisciplinair, alles hangt met elkaar samen. Om een Aquabot te laten varen heb je ook andere disciplines nodig; je bent van elkaar afhankelijk. Studenten ontwikkelen zo een bredere blik. Het werkt pas als je het samen doet.

Ik heb een hartstikke leuk baantje. Wat is er nou mooier dan nerds die alles over bootjes willen weten alles over bootjes te vertellen!

Focus

Aan Aquabots werken ook studenten Technische Informatica mee. Software is heel belangrijk voor onze bootjes. Het is wel heel anders dan scheepsbouwkunde; je ziet veel sneller of iets dat ontwikkeld is ook werkt. Gezien de ontwikkeltijd van de bootjes is het heel belangrijk om alles bij het ontwerp echt goed te berekenen. Een vroege fout daarin blijkt pas veel later en kan grote gevolgen hebben voor kosten, tijd en niet te vergeten veiligheid. Daarom zijn focus en concentratie heel belangrijk, en dat is iets wat studenten steeds slechter kunnen.

Projectleiding

Een paar jaar geleden waren studenten beter in het leiden van projecten. Maar deze (basis)vaardigheid is nu bij veel opleidingen onderbelicht. Dingen als een goed projectplan schrijven, bedenken wie je er bij nodig hebt. Dat heb je later in je werk ook nodig. Tijdens een project hier leren ze dat wel, dat móet ook wel. Maar het zou beter zijn als er al tijdens de opleiding meer aandacht aan werd besteed.

Meer projectmedewerkers over de Aquabots

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief