Story

Stadslogistiek 2020

Leestijd: 4 minuten
Pieter Bremmer

Pieter Bremmer is vierdejaars student Logistics Management en houdt zich bezig met een Rotterdams deelproject van LEVV-LOGIC. In dit project wordt onderzoek gedaan naar het inzetten van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor stadsdistributie. Pieter heeft twee petten op: hij is student én student-assistent.

Zes stappen

Het project duurt twee jaar, waarin we zes stappen nemen om tot een goed businessmodel te komen: eerst breng je de logistieke stromen in kaart en kijkt welke relevant zijn, dan ontwikkel je logistieke concepten en vervolgens kijk je wat voor voertuigen daarbij horen. Nu zitten we in fase vier en werken toe naar fase vijf. Dat houdt in: experimenteren met logistieke concepten, waarna we met die resultaten een businessmodel kunnen ontwikkelen.

Pet 1: Student

Als student is het mijn taak uit te zoeken welke klanten het bedrijf benaderen, hoe die markt in elkaar zit en wat de belangrijkste beslissingen zijn die je moet nemen om ervoor te zorgen dat LEVV’s grootschalig kunnen worden gebruikt. Daarbij werk ik samen met Ewoud Moolenburgh, regisseur Logistics & Mobility bij RDM Centre of Expertise. Hij heeft heel veel inhoudelijke kennis. Dat is fijn, want dat kunnen we goed gebruiken als we willen weten welke input uit het onderzoek relevant is.

Pet 2: Student-assistent

In mijn rol als student-assistent bij RDM CoE assisteer ik programmacoördinator Ans Boersma. Daarbij houd ik me bezig met het bundelen van kennis die wordt opgedaan door verschillende partijen binnen het project. Vervolgens ga ik dat weer uitzetten naar andere deelprojecten, zodat zij die informatie ook kunnen gebruiken, onder andere door middel van kennissessies. Ik heb plezier in beide rollen, maar de combinatie van de twee is het allerleukst.

City Hub

Als student heb je tijdens het project contact met de opdrachtgever, waardoor je echt te maken hebt met de praktijk en dat is leuk. Onze opdrachtgever is City Hub, een bedrijf dat aan de rand van de stad ‘hubs’ plaatst. Dat zijn kleine distributiecentra waar busjes/vrachtvoertuigen vrij kunnen laden en lossen, zonder venstertijden. Vervolgens worden de goederen met LEVV’s vervoerd naar de binnenstad. Dus die ‘last mile’ (het laatste stuk van de hub naar de binnenstad) doet City Hub. Zo hoeven er geen vrachtwagens meer door de binnenstad te rijden, waardoor de lucht schoner wordt.

Macht van de winkelier

Om logistieke concepten te kunnen ontwikkelen, moesten we voor onze opdrachtgever onderzoeken welke klanten interessant zijn voor hem. Veel winkeliers boeit het niet zoveel hoe dat pakketje aankomt, áls het maar aankomt. Maar zij zijn wel de belangrijkste schakel in de gehele keten; alleen zij kunnen tegen de vervoerder zeggen dat hij elektrische voertuigen moet gaan gebruiken voor zijn pakketjes.

Het werken in dit project is echt een verrijking van je kennis en het is supergaaf. Je werkt samen met zoveel verschillende partijen.

Zelf experimenteren

Nu de concepten zijn ontwikkeld gaan we als student zelf experimenteren, dus pakketjes bezorgen, de meest efficiënte route kiezen, maar ook opletten dat je je laadvermogen goed benut. Dat is heel leuk, want je gaat testen of die concepten in de praktijk net zo goed werken als in theorie. Als assistent ga ik vervolgens aan de slag met de resultaten en kijk ik we wat we kunnen gebruiken om een goed businessmodel uit te zetten.

Hoogtepunt

We hebben heel mooi aan City Hub kunnen laten zien welke klanten openstaan voor hun concept. Aan de hand van het Business Model Canvas lieten we duidelijk zien wat de kosten en de opbrengsten zijn. Dat vond ik wel een hoogtepunt, want we hadden een goed idee voor de implementatie, de winkeliers stonden ervoor open en de opdrachtgever was blij met ons. Het was heel mooi om die twee partijen samen te brengen en het mogelijk te maken. Echt iets om trots op te zijn.

Binnenstad

All about the money

Het lastigste is om dit concept in werking te zetten, omdat het kostenaspect doorgaans zo’n grote rol speelt. Degene die pakketjes aflevert ‘verliest’ namelijk werktijd en daarmee geld als hij niet meer die binnenstad in hoeft. En de winkelier moet vaak meer betalen, want die moet opdraaien voor de kosten van de last mile. Dat doet de normale vervoerder namelijk niet meer. Extra schakel = extra kosten. Dat moet ergens gedekt worden.

Oplossing

Een mogelijkheid om dit te omzeilen is door de vervoerder het laatste stuk te laten uitbesteden aan City Hub en de winkelier buiten beschouwing te laten. Zo betaalt de winkelier nog steeds één partij, maar wellicht een hogere prijs. Dit soort dingen zijn we ook aan het uitzoeken aan de hand van die businessmodellen: wat werkt wel en wat werkt niet.

Er moet een andere denkwijze komen: het duurzaam denken. De gemeente wil in 2020 zero emission stadslogistiek hebben. Dat is erg ambitieus, maar je moet ergens beginnen. Het is ook gewoon mogelijk en er zit zelfs een kostenbesparing in.

Eindpresentatie

Tijdens de eindpresentatie wordt het model uitgerold en is iedereen aanwezig die iets heeft bijgedragen aan het project. Daarna kunnen bedrijven als City Hub aan de slag met het model, maar winkeliers en vervoerders ook. Het is de verantwoordelijkheid van al die partijen dat het wordt geïmplementeerd. De gemeente of de overheid kan daar ook in sturen door middel van regelgeving, maar het initiatief moet uit de markt komen.

Puzzelstukjes

Eind januari eindigt het project voor mij als student-assistent, maar ik ga mijn afstudeeronderzoek ook binnen dit project doen, want ik vind het gewoon een geweldig project. Wat ik er vooral van heb geleerd is dat er voor ieder bedrijf wel een passende oplossing is. Het kost wat moeite, maar je moet gewoon die sprong in het diepe nemen en proberen. Dan komen de puzzelstukjes wel op hun plek.

Logistics Management

Wil je meer weten over de opleiding Logistics Management?

Bezoek de website van Hogeschool Rotterdam


Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief