Story

Kennis overdragen aan studenten

Martin Seiffers

Martin Seiffers is directeur van Accenda, het bedrijf dat de foodtruck binnen de Betafactory heeft afgebouwd samen met studenten Automotive van Hogeschool Rotterdam. Hij runt dit bedrijf samen met zijn broer John en is gewend binnen de ‘Triple Helix’ met studenten samen te werken. Met een eerder en vergelijkbaar voertuigconcept, de Ekolectric, wonnen zij de de Pro-Motor Award 2016 voor beste samenwerkingsproject.

Integrator

Onze rol is die van integrator; het realiseren en detailleren van de ideeën van de studenten op een veilige en verantwoorde manier. Zij hebben de meeste voorbereidingen gedaan en de foodtruck ontwikkeld tot een bepaald niveau. Accenda heeft vervolgens de componenten aan elkaar gekoppeld, geprogrammeerd en de ‘Human Machine Interface’ gemaakt. Daarbij hebben we soms te dealen met keuzes die eerder in het traject al door studenten gemaakt zijn. Dat is wel een uitdaging, omdat het niet per se onze keuzes zouden zijn, maar ook erg leuk. Je maakt er met elkaar een goed product van.

Draaiende wielen

We hebben veel uitdagingen gehad, maar kwamen toch iedere keer een stapje verder met elkaar. Dat de (elektrisch aangedreven) wielen draaien lijkt misschien vanzelfsprekend, maar die eerste keer is toch wel even een moment en super om met elkaar te vieren. Zo ga je van moment naar moment, met als hoogtepunt natuurlijk de goedkeuring door de RDW.

Wij vinden het heel belangrijk om met verschillende partijen samen te werken. En ook om de kennis die wij hebben opgedaan aan studenten over te dragen; hoe pak je zo’n groot project nou aan?

Gestructureerd werken

Studenten moeten vaak nog leren netjes en gestructureerd te werken. Niet alleen moeten ze hun omgeving netjes houden, ook het afgeleverde werk moet goed zijn. Het is hier geen proefopstelling; dit is echt werk voor een betalende klant. Werk je gestructureerd, dan heb je een streepje voor. Ook binnen de opleiding moet hier dus aandacht aan besteed worden, net als aan samenwerking met andere disciplines. Ik hoop dat er door dit project nog meer samenwerking komt tussen opleidingen als Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Mechatronica en Automotive en met andere opleidingsinstituten zoals de Haagse Hogeschool.

Schakelbak

Normaal gesproken heeft een elektrische auto een automaat. De HY heeft echter een schakelbak, waardoor we met een lichtere motor konden werken. Dat was voor ons een bevestiging van de simulatiemodellen.

RDM Centre of Expertise is essentieel geweest voor het bij elkaar brengen van de verschillende partijen. En ook om voor dit soort projecten een lans te breken binnen de hogeschool.

Elektrische eyecatcher

Zo’n 100% elektrische foodtruck is een echte eyecatcher, die de aandacht trekt van pers en publiek. Het is een beleving, die ook bijdraagt aan de bewustwording rondom elektrisch rijden. We hebben laten zien dat je door elektrificatie een voertuig duurzaam kunt maken en dat ‘weggooien’ eigenlijk verspilling is. En elektrisch rijden is gewoon de toekomst. Het is dus ook voor de opleiding belangrijk daarin een switch te maken en niet meer alleen te focussen op verbrandingsmotoren.

Monitoring

We blijven betrokken bij het project tijdens de monitoring van de foodtruck. Kloppen de dingen die we met elkaar berekend en gemaakt hebben met de realiteit? Wij zijn daarin volgend; de hogeschool bepaalt hoe en wat er gemonitord wordt. Maar ook daarin staat voor ons het kennisdelen voorop.

Meer projectmedewerkers over de foodtruck

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief