Story

Van student naar start-up

Jan Scholtens inspecteert de OpenROV

Als student Maritieme Techniek begon Jan Scholtens zijn derdejaars project met de ambitieuze uitdaging om met een klein bootje de drukbevaren Maas over te steken. Daarna bleef hij in diverse rollen bij het Aquabotsproject betrokken en heeft hij meerdere studententeams begeleid in de doorontwikkeling van de varende drones. In juli 2017 is hij afgestudeerd op de ‘multi-role’ aquabot; een serie vaartuigen die hun ontwerp gemeen hebben, maar voor verschillende taken zijn uitgerust. Vanuit dit principe start hij nu, als beginnend ondernemer, zijn eigen bedrijf.

Twee linkerhanden

Ik ben begonnen met het tekenen en ontwerpen van de scheepsromp, maar wilde het bootje zelf niet bouwen; ik heb echt twee linkerhanden! Maar doordat een andere student ziek werd, moest ik wel. Samen met Michael Verdoold en anderen heb ik toen de EindMaas afgebouwd. Door het gewoon te gaan doen heb ik hier toch handigheid in gekregen en heb ik de techniek ook beter leren kennen. Op papier ontwerpen was geen probleem voor me, maar hier moet een boot gewoon varen! Mijn kennis is meegegroeid met de verschillende rollen die ik had in dit project, zeker ook door samenwerking met anderen; van een pure scheepsbouwer ben ik een ‘integrator’ geworden, met van alles in elk geval een beetje verstand.

Kennis doorgeven

Omdat ik hier al zo lang rondloop en met veel verschillende mensen heb samengewerkt, heb ik veel kennis en ervaring opgedaan. Daarmee heb ik de continuïteit van het project ook kunnen waarborgen, door deze kennis door te geven aan de nieuwe studenten die aan het project begonnen. In mijn eigen bedrijf wil ik ook graag met studenten blijven werken.

Vreemde taal

De samenwerking met studenten van andere opleidingen was niet altijd even makkelijk, omdat je elkaars taal niet spreekt. Iedere opleiding heeft toch eigen vaktermen en werkwijzen. Maar als je daar eenmaal achter bent, is het alleen maar van meerwaarde om vanuit verschillende disciplines aan hetzelfde project te werken. Dat krijg je niet in het normale onderwijsprogramma, maar is wel de realiteit van de praktijk.

Voordeel van de bedrijven op RDM is dat ze klein en toegankelijk zijn; ook al zijn het soms ‘grote namen’, je kunt zo bij ze binnenlopen. Ze zijn ook bereid hun ervaring met je te delen. Ik heb veel gehad aan de kennis van Genuin.engineering, Aqitec, Damen, IHC en natuurlijk onze partner RH Marine en zo al een aardig netwerk opgebouwd.

Mbo’ers

Voor de Maasoversteek werkten we ook samen met mbo-studenten van het Albeda College. Dat was een leerzame ervaring. Ze konden bijvoorbeeld minder zelfstandig werken, maar maakten bepaalde dingen veel beter dan een hbo’er! Het is jammer dat het mbo nu niet meer bij het project betrokken is.

Collega’s

Docenten zijn als projectbegeleiders je collega’s in het project. Dat is in het begin wel vreemd, als je Wim Scheper opeens met zijn voornaam aanspreekt in plaats van ‘meneer’. Met lector Kees Pieters had ik ook een mooie samenwerking. Hij is een dromer en had geweldige ideeën, maar deze nuchtere ingenieur had vaak snel door dat die niet altijd haalbaar waren. We zijn allebei stijfkoppen, dus moesten met goede argumenten komen om elkaar te overtuigen. Daar leer je veel van.

Water? Rotspul!

Waar je heel goed achter komt tijdens zo’n project is dat water eigenlijk rotspul is. We hadden beter een auto kunnen maken! Een boot in het water doet veel minder makkelijk wat je er van verwacht, zeker als het een prototype met allerlei elektronica is. Als er dan iets mis gaat kun je er niet zomaar bij komen. Dus het feit dat het een boot is maakt het een stuk lastiger, en nieuwe studenten of studenten van andere opleidingen lopen daar af en toe hard tegenaan. Hierdoor leer je wel meer te anticiperen en leer je dat je je ontwerp niet helemaal moet dichttimmeren; bootjes die je makkelijker kunt verbouwen gaan langer mee en alles wat je niet vastlijmt kun je makkelijker vervangen. Ook zorg je dan wel dat er een backupsysteem aanwezig is en dit komt gelijk ook de veiligheid ten goede. Zo krijg je ontwikkeling!

Open water

De hoogtepunten vonden voor mij allemaal op open water plaats. Als eerste de succesvolle Maasoversteek (juli 2014) met één van de bootjes; tussen het grote scheepsverkeer door varen met ons kleine bootje was echt gaaf en vormde de grote start van het Aquabotsproject. Het tweede was een demo voor Rijkswaterstaat op de IJssel. De uitdaging was toen formatievaren, maar omdat we geen betrouwbaar systeem hadden, lukte dat niet. Technisch gezien was dit geen dieptepunt, maar voor onze relatie met hen helaas wel. Maar het blijft een studentenproject natuurlijk; er is geen resultaatgarantie. Het derde hoogtepunt was de opening van de Dronehaven tijdens de Wereldhavendagen van 2016; een mooi event met onze eigen bootjes, veel publiek en pers.

Meer projectmedewerkers over de Aquabots

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

Autonoom varen

Autonoom varen is de toekomst. We zijn er nog niet, maar uiteindelijk is dat makkelijker, goedkoper en veiliger. Uiteraard altijd wel in een samenspel tussen techniek en menselijk handelen. Maar met een onbemand vaartuig, uitgerust met allerlei sensoren, kun je bijvoorbeeld vaker meten tegen dezelfde kosten, of zet je een duikboot in in plaats van een duiker. Het komt dus ook de maritieme veiligheid ten goede. Drones kunnen ook voor taken worden ingezet waar je minder snel aan denkt, zoals drenkelingendetectie.

Studenten een naam voor een boot laten verzinnen is altijd leuk. Zo is de Anna vernoemd naar het liedje ‘Boten Anna’ van de Gebroeders Ko. En tijdens de Wereldhavendagen vroeg een journalist wat de naam Aftica betekent. Toen ik hem vertelde dat het een afkorting is voor ‘Another F∗cking Thing I Can’t Afford’, reageerde hij: “Dat kunnen we niet in de krant zetten!”.

Schaalvergroting

RDM CoE deed het projectmanagement, heeft de verschillende opleidingen samengebracht en heeft geholpen bij de schaalvergroting van het project. Ook de events die ze organiseren, dragen bij aan de bekendheid van het project.

Start-up

Met mijn bedrijf Innoship Engineering richt ik mij op aquabots en gerelateerde projecten. Bijvoorbeeld het bouwen van de multi-role aquabots uit mijn afstudeerproject. Ik hoop dit in Innovation Dock te kunnen gaan doen, want daar heb je de faciliteiten en het netwerk. Ook ben ik betrokken bij een project van IHC, de TU Delft en RDM CoE voor het meten van baggerpluimen. Waarschijnlijk ga ik er parttime nog iets naast doen, bijvoorbeeld gedeeltelijk beheer van het Aqualab, specifiek voor het terrein van scheepsbouwkunde.

Je ziet Jan ook in deze video over de Aquabots:

Maritieme Techniek

Wil je meer weten over de opleiding Maritieme Techniek?

Bezoek de website van Hogeschool Rotterdam

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief