Story

Die bus komt er

Ans Boersma achter het stuur van de foodtruck

Ans Boersma is programmacoördinator Logistics & Mobility bij RDM Centre of Expertise. Hiervoor heeft ze o.a. gewerkt als relatiemanager bij de opleiding Automotive en bij het Mobiel Erfgoed Centrum (MEC). Bij de laatste organisatie is zij als projectmanager al in het begin bij het elektrificatieproject betrokken geraakt. Bij RDM CoE heeft zij haar rol als projectmanager van de elektrische foodtruck voortgezet.

Passie voor klassiekers

Ik vind het mooi om te zien hoe mensen echt een passie voor klassieke auto’s kunnen hebben. Zelf raakte ik gecharmeerd van het idee om zo’n klassieker om te bouwen tot een die geen lawaai maakt; elektrisch dus! Sommige puristen vonden dat niet kunnen, anderen werden meteen laaiend enthousiast.

Van Eend naar foodtruck

In 2013 waren de eerste ideeën er al voor dit project, in eerste instantie om een Citroën 2CV (Eend) te elektrificeren. In 2015 gingen we echt van start. Tegen die tijd was het een Citroën HY geworden en wilden we hier een foodtruck van te maken, want dat werd toen echt een hype. Bert Hooijer (voormalig directeur RDM CoE) had het idee deze in te zetten voor catering aan studenten. Alles kwam op RDM bij elkaar.

Het mooiste van de foodtruck vind ik iedere keer weer dat hij zo stil is, ondanks dat alles eraan oud is. Hij mag dan oud zijn, hij is wel zo stil als een Tesla!

Die bus komt er

De foodtruck is het testobject van deelproject ‘Standaardisatie in Elektrificatie’, onderdeel van het project ‘Clean & Future Proof Mobility Concepts’ van Stichting MEC. Zij hebben de EFRO-subsidie van de EU hiervoor ‘binnengehaald’. Die is uiteindelijk in juli 2016 toegewezen. We waren toen al lang bezig met de ombouw, want hoewel we hoopten op de subsidie, vonden alle partners dat de bus er gewoon móest komen.

Tijd en kosten

De foodtruck zou eigenlijk al voor de zomer van 2016 klaar zijn, maar het bleek een veel ingewikkelder proces dan gedacht. Ook is hij meer gaan kosten dan voorzien, omdat de carrosserie niet sterk genoeg bleek voor de batterijpakketten en de componenten duurder waren dan verwacht. Dit komt ook omdat er nog geen standaard was voor elektrificatie; het is allemaal nog zo nieuw. En het is inherent aan innovatie.

Duidelijke rollen

Wat we echt geleerd hebben in dit project is dat je de rollen van tevoren duidelijk moet hebben. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Ma Guise Catering is de eigenaar, MEC de opdrachtgever, maar RDM CoE kon niet de uitvoerder zijn. Wij konden die verantwoordelijkheid als onderwijs niet dragen, maar gelukkig vonden we daarin Accenda als onmisbare partner.

Open en eerlijk

Van alle tegenslag heb ik wel een paar slapeloze nachten gehad; we wilden de eigenaar niet teleurstellen, maar de oplevering moest meerdere keren worden uitgesteld. Gelukkig bleven alle betrokkenen enthousiast, iedereen was vóór. Wel moet je daarin transparant zijn en open en eerlijk blijven communiceren.

Meer projectmedewerkers over de foodtruck

Wil je weten wat andere projectmedewerkers hebben bijgedragen vanuit hun rol in deze samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemers, lees dan ook hun verhaal.

Subsidietraject

De regels en voorwaarden die aan subsidies hangen, zijn lastige materie. En uiteraard moet je daarover ook verantwoording afleggen. Het is een flinke klus, maar biedt ook kansen. En hierin is echt een rol voor RDM CoE weggelegd, want binnen het reguliere onderwijs gaat dit gewoon niet.

MBO

De samenwerking met het mbo kan beter. Een aantal mbo’ers heeft ons geholpen bij de demontage van de aangekochte HY – waaronder een student die later door wilde naar het hbo – maar omdat dit soort projecten niet past binnen het mbo, konden ze helaas niet blijven. Terwijl we voor de techniek juist ook mbo’ers nodig hebben. Hopelijk lukt dit in de toekomst wel.

Autoliefhebber en minister Henk Kamp van Economische Zaken kreeg een rondleiding op de Campus. Hij werd zo enthousiast over het project dat hij ons uitnodigde met de foodtruck naar het ministerie te komen zodra hij af was.

Succesfactoren

Barry Persoon was een succesfactor omdat hij er zo lang en intensief bij betrokken bleef. Zonder hem was dit niet gelukt. Roeland Hogt was onmisbaar voor de inhoudelijke verbinding met het onderwijs. En Frank Rieck was een goede sparring partner – voor mij, maar ook naar het onderwijs en het management – en wist het project naar een hoger plan te tillen.

Kennisdeling

Partners DEOdrive en Accenda lopen voorop op dit gebied en hoewel het allemaal kleine bedrijven zijn, willen zij hun kennis graag delen. Dat gebeurt vanuit hen naar de studenten, maar ook andersom; bijvoorbeeld vanuit Barry naar Accenda. Dat is mooi om te zien. De tijdens dit project opgedane kennis wordt sowieso gedeeld met anderen, waarbij de veelheid aan keuzes in een elektrificatietraject soms wel een lastige factor is.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief