nieuws 31.08.2018

Stadslogistiek: licht en elektrisch

Leestijd: 2,5 minuten
Eindpresentatie LEVV-LOGIC

Op 28 augustus 2018 vond op de Hogeschool van Amsterdam het eindevent plaats van LEVV-LOGIC, een praktijkgericht onderzoek naar de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor stadslogistiek. Uit het onderzoek blijkt dat LEVV’s voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief zijn.

LEVV-LOGIC

De hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem en Nijmegen hebben in dit project twee jaar lang samengewerkt met circa zestig organisaties: logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten. Samen hebben zij kennis ontwikkeld over de inzet van LEVV’s rond de vraag hoe deze een rendabel alternatief kunnen vormen voor het groeiende aantal bestelauto’s in steden.

Steeds meer bestelauto’s

In Nederland rijden bijna één miljoen bestelauto’s rond. Bestelauto’s worden steeds belangrijker in stadslogistiek door onder meer een groei van horeca, online aankopen en een veranderende klantvraag; zendingen worden kleiner en tijdkritischer. Die groei is slecht voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van steden en woonwijken; gevolgen zijn opstoppingen, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht. Sommige steden kiezen ervoor om stadslogistiek in 2025 uitstootvrij te maken.

Licht en elektrisch

Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid (max. 45 km/uur). LEVV’s kunnen voor stadslogistiek een slimme oplossing zijn, omdat ze stil, wendbaar en uitstootvrij zijn en minder ruimte in beslag nemen. Grote bedrijven als CoolBlue, Wehkamp en Picnic doen nu al een deel van hun leveringen met LEVV’s. Ook grotere logistiek dienstverleners als PostNL, UPS, DPD en DHL rollen in Europa netwerken uit met LEVV’s. Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV’s zijn tijdkritische leveringen, pakket en post en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek.


Efficiënt alternatief

LEVV’s zijn voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3.000 tot 4.000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen is nog relatief kostbaar ten opzichte van elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben. Er is nog weinig urgentie bij verladers of logistiek dienstverleners om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten.

MKB

Bij de inzet van LEVV’s gaat het om een nichemarkt die gericht is op lage kosten of een bewust imago. MKB’ers die succesvol LEVV’s willen inzetten moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdkritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei. LEVV’s zijn hier goedkoper en betrouwbaar. Dit is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer. Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met LEVV’s waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt.

Eindevent

Tijdens het eindevent presenteerde het LEVV-LOGIC onderzoeksteam de belangrijkste inzichten en aandachtspunten voor de inzet van LEVV’s. Daarna konden deelnemers zich verdiepen in verschillende onderwerpen op de LEVV-markt. Zo werden een energiecalculatiemodel, nieuwe logistieke concepten en autonoom rijdende voertuigen gedemonstreerd. Op het binnenplein van de Amstelcampus toonden CityServiceBike, Urban Arrow, PostNL, CycleSpark, HairVisit en Babboe hun LEVV’s. Vervolgens gingen twee LEVV-gebruikers, een LEVV-aanbieder, een beleidsmedewerker en twee lectoren tijdens de paneldiscussie in gesprek over mogelijkheden en barrières voor het gebruik van LEVV’s.

Bekijk hier de eindpublicatie van LEVV-LOGIC

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief